درخواست مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره رایگان نام و نام خانوادگی و شماره تماس خود را وارد کنید

مطالب پیشنهادی

ثبت شرکت سهامی خواص

همانطور که می‌دانید در ایران می‌توان ۷ نوع شرکت را به ثبت رساند. این شرکت‌ها عبارتند از شرکت سهامی عام و خاص، شرکت با مسئولیت محدود، شرکت تضامنی، شرکت نسبی، شرکت تعاونی، شرکت سهامی مختلط و شرکت سهامی غیرمختلط. اما آمار نشان می‌دهد که شرکت سهامی خاص و شرکت با مسئولیت محدود طرفداران بیشتری برای ثبت و تاسیس شرکت دارد. به همین دلیل در این مطلب در مورد ثبت شرکت سهامی خاص با شما صحبت می‌کنیم. اگر شما هم قصد ثبت این شرکت را دارید در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا جزئیات آن را با هم بررسی کنیم.

شرکت سهامی خاص چیست؟

برای ثبت هر شرکتی در ابتدا بهتر است که با ماهیت اصلی شرکت آشنا شوید. به همین دلیل در این قسمت به معرفی شرکت سهامی خاص می‌پردازیم. شرکت‌های سهامی به دو دسته شرکت‌های سهامی عام و سهامی خاص تقسیم بندی می‌شوند. شرکت‌های سهامی خاص در دسته شرکت‌های بازرگانی قرار دارند حتی اگر فعالیت انجام شده در آن‌ها بازرگانی نباشد. به صورت کلی شرکت سهامی خاص شرکتی است که حداقل از  ۳ سهامدار اصلی و 2 بازرس اصلی و علی البدل تشکیل می‌شود. برای ثبت شرکت حداقل سرمایه اولیه ۱۰۰ هزار تومان نیاز است.

شرایط مورد نیاز برای ثبت شرکت سهامی خاص

برای ثبت و تاسیس شرکت سهامی خاص باید یکسری شرایط و الزامات رعایت شود که در ادامه آن‌ها را با هم بررسی می‌کنیم.

  • کارمندان و مستخدمین دولت نمی‌تواند مدیر عامل شرکت‌های خصوصی باشند.
  • هیچ فرد حقیقی و حقوقی نمی‌تواند به صورت همزمان مدیرعامل دو شرکت خصوصی باشد.
  • اعضای هیئت مدیره در شرکت‌های سهامی خاص باید حتماً از سهامداران شرکت باشند ( این موضوع در مورد دیگر شرکت‌ها صادق نیست.
  • در زمان تاسیس و ثبت شرکت سهامی خاص باید به صورت حداقلی، ۳۵ درصد از سرمایه اولیه شرکت در حساب جاری مربوط به شرکت در بانک واریز شده باشد.
  • در شرکت‌های سهامی خاص، تمامی سرمایه شرکت توسط سهامداران شرکت تامین می‌شود.

شرایط اسم شرکت سهامی خاص

برای انتخاب اسم شرکت‌های مختلف باید یک سری اصول و استانداردها رعایت شود. به این موضوع مهم توجه کنید که عبارت سهامی خاص حتما باید قبل یا بعد از اسم شرکت درج شود. همچنین این عبارت باید در تمامی بنرها، آگهی‌ها و مستندات مربوط به شرکت به صورت شفاف و دقیق ذکر شود.

در شرکت‌های سهامی خاص، اسم شرکت نباید از عدد، کلمات لاتین و غیر فارسی استفاده شده باشد.

 همچنین در اسم شرکت نمی‌توان از نام و نام خانوادگی و یا اسم‌های خاص استفاده کرد. از دیگر ممنوعیات اسم شرکت، استفاده از مکان‌های مقدس و متبرک، استفاده از اسامی شاهد، شهید، جانباز، آزاده، نظام، اینترنت و غیره است. اسم شرکت باید دارای معنی باشد و قاعدتا این اسم باید مطابق با شئونات اسلامی نیز باشد. همچنین نشان دهنده یک معنی بد و یا نماد یک چیز بد و خلاف قانون نباشد.

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت سهامی خاص

همانطور که می‌دانید ثبت شرکت‌های سهامی خاص مثل ثبت دیگر شرکت‌ها و سایر فرایندهای ثبتی نیاز به ارائه یک سری اسناد و مدارک دارد. در ادامه این مدارک را با هم بررسی می‌کنیم. اگر می‌خواهید که روند ثبت و تاسیس شرکت شما با سرعت بیشتری انجام شود بهتر است که در ابتدا این مدارک را تهیه کرده و سپس در جهت ثبت شرکت مورد نظر اقدام کنید.

  • ارائه مدارک و اوراق شناسایی مثل شناسنامه کارت ملی هیئت مدیره و سهامداران و بازرسان شرکت
  • دو نسخه از اساسنامه شرکت که به امضای سهامداران شرکت رسیده باشد
  • دو نسخه از اظهارنامه شرکت که اعضا هیئت مدیره شرکت آن را امضا کرده باشند
  • دو نسخه از صورتجلسه مجمع عمومی موسسین شرکت که این صورتجلسه را سهامداران شرکت امضا کرده باشند
  • ارائه گواهی عدم سوء پیشینه برای اعضای هیئت مدیره شرکت و همچنین برای بازرسی شرکت
  • رسید یا فیشی که نشان دهنده پرداخت حداقل ۳۵% سرمایه اولیه شرکت به حساب جاری مربوط به شرکت باشد
  • در صورت استفاده از وکیل برای انجام امور ثبتی، ارائه وکالت نامه و یا کپی برابر اصل شده وکالت نامه
  • ارائه یک گواهی که نشان دهنده نداشتن نسبت فامیلی سببی و نسبی مدیرعامل و مدیران با بازرسی شرکت باشد
  • ü       اگر سهامداران شرکت شما خارجی هستند حتما باید یک نسخه کپی برابر اصل شده پاسپورت را نیز ارائه کنید

مراحل ثبت شرکت سهامی خاص

بعد از اینکه با شرکت سهامی خاص آشنا شدید و فهمیدید که برای ثبت و تاسیس شرکت به چه مدارک و شرایطی نیاز دارید در این قسمت می‌خواهیم به شما در مورد مراحل ثبت شرکت سهامی خاص توضیح بدهیم.

در اولین مرحله بهتر است که تمامی مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت سهامی خاص را آماده کنید. در مرحله بعدی بهتر است که به سایت مربوط به اداره ثبت شرکت‌ها به آدرس http://sherkat.ssaa.ir مراجعه کنید. بعد از وارد شدن به این سایت و درخواست ثبت شرکت از شما اطلاعاتی در مورد شرکت، مثل نوع شرکت، میزان سرمایه شرکت، اعضا شرکت، سمت اعضا، سهام شرکت و … پرسیده می‌شود که بهتر است آن‌ها را به درستی در سایت وارد کنید. بعد از اینکه حقیقی یا حقوقی بودن اعضای شرکت را مشخص کردید و اطلاعات مربوط به هر کدام را وارد کردید باید پنج اسم انتخابی برای شرکت پیشنهاد کنید. بهتر است که این اسامی به ترتیب اولویت شما وارد شوند.

 یعنی اداره ثبت شرکت‌ها با بررسی هر کدام از اسامی از اول تا آخر یکی از آن‌ها را تایید می‌کند. سپس بعد از اینکه این اطلاعات را وارد کردید، کارشناسان اداره ثبت شرکت‌ها اطلاعات ثبت شده شما را بررسی می‌کنند. در صورتی که هر کدام از اطلاعات ناقص باشد و یا متناقض باشد درخواست شما رد می‌شود و شما باید برای تکمیل و تصحیح اطلاعات اقدام کنید. اما در صورتی که اطلاعات شما کامل و درست باشد کارشناسان آن را تایید می‌کنند. در مرحله بعدی نیز بهتر است که نسخه‌های مربوط به صورت جلسات و پیوست‌های مربوط به آن با استفاده از اداره پست ارسال شوند. سپس این مدارک ارسال شده نیز توسط کارشناس مربوطه بررسی می‌شوند و بعد از تایید آن‌ها، پیش نویس آگهی ثبت شرکت برای شما انجام می‌شود.

 در صورتی که اداره ثبت شرکت‌ها تایید نهایی را اعلام کند، ثبت شرکت انجام می‌شود. در ادامه شما باید هزینه‌هایی که مربوط به آگهی تاسیس شرکت و حق ثبت شرکت است را پرداخت کنید. در آخر نیز باید آگهی مربوط به تاسیس شرکت را رئیس اداره ثبت شرکت‌ها تایید و امضا کند. در ادامه دو نسخه از مدارک مربوط به ثبت شرکت ارائه می‌شوند که یکی از این مدارک به فرد متقاضی ثبت شرکت و دیگری به اداره ثبت شرکت‌ها برای بایگانی تحویل داده می‌شود. برای ثبت آگهی در روزنامه رسمی باید به آدرس اینترنتی آن به نشانی http://www.rrk.ir/news/NewsList.aspx مراجعه کنید. همچنین باید هزینه مربوط به این آگهی را در همین سامانه پرداخت کنید.

 به این نکته مهم توجه کنید که اگر بعد از تاسیس شرکت سهامی خاص، این شرکت به ثبت نرسد به لحاظ قانونی باید شرکت مورد نظر را منحل شده دانست.

هزینه ثبت شرکت سهامی خاص

یکی از مهمترین سوالاتی که برای هر نوع فعالیت ثبتی از ما پرسیده می‌شود مربوط به هزینه آن است. به صورت کلی نمی‌توان هیچ عدد ثابتی را برای هزینه ثبت شرکت سهامی خاص در نظر گرفت زیرا این هزینه به متغیرهای زیادی بستگی دارد. مثلا هزینه ثبت شرکت به میزان سرمایه اولیه شما برای ثبت و تاسیس شرکت بستگی دارد. از آنجا که نمی‌توان عدد ثابتی برای این سرمایه اولیه در نظر گرفت، هزینه ثبت شرکت نیز متفاوت خواهد بود. اینکه شما به تنهایی می‌خواهید که این ثبت شرکت را انجام دهید و یا از مجموعه‌های ثبتی برای ثبت شرکت استفاده کنید، می‌تواند در هزینه نهایی ثبت شرکت تاثیرگذار باشد.

سخن پایانی

در این مطلب تلاش کردیم تا در مورد ثبت شرکت سهامی خاص که یکی از پر طرفدارترین شرکت‌های ثبتی در ایران است با شما صحبت کنیم. به صورت کلی شرکت‌های سهامی خاص و با مسئولیت محدود نسبت به دیگر شرکت‌های قابل ثبت در ایران اعتبار و منزلت بیشتری دارند. همچنین مزایا ویژگی‌های مربوط به این شرکت‌ها نسبت به دیگر شرکت‌ها بیشتر است به همین دلیل افراد زیادی تمایل به ثبت این نوع شرکت‌ها را دارند. اگر قصد ثبت شرکت سهامی خاص را دارید حتما مطلب بالا را تا انتها مطالعه کنید زیرا در مورد جزئیات ثبت شرکت سهامی خاص با شما صحبت کرده‌ایم. اگر باز هم برای ثبت شرکت سهامی خاص نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید و یاد می‌خواهید که صفر تا صد این خدمات را مجموعه ثبتی برای شما انجام دهد بهتر است که درخواست خود را در سایت ثبت کنید تا کارشناسان و متخصصین مجموعه ما در اولین فرصت درخواست شما را بررسی کرده و در جهت ثبت شرکت مورد نظر شما اقدام کنند.

نیاز به مشاوره فوری دارید ؟

سلام . آذین هستم
کارشناس ارشد امور ثبتی .
به شما کمک می‌کنم که متناسب با نیاز خود مسیر و خدمات مناسبی را انتخاب کنید .