درخواست مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره رایگان نام و نام خانوادگی و شماره تماس خود را وارد کنید

مطالب پیشنهادی

دریافت کد اقتصادی

تنظیم صورتجلسه شرکت

کد اقتصادی از موضوعات مهمی است که بعد از ثبت شرکت باید در جهت دریافت آن اقدام کنید. کد اقتصادی ویژگی‌ها و مزایای بسیار زیادی دارد که به همین دلیل افراد زیادی تمایل به دریافت آن دارند. اگر شما هم قصد دارید که در مورد کد اقتصادی بیشتر بدانید و در جهت دریافت آن اقدام کنید بهتر است که این مقاله را تا انتها مطالعه کنید زیرا قصد داریم در آن تمامی جزئیات مربوط به دریافت کد اقتصادی را بررسی کنیم.

کد اقتصادی چیست

قبل از اینکه بخواهیم برای دریافت کد اقتصادی اقدام کنیم باید با ماهیت اصلی این کد آشنا شویم و ضرورت دریافت آن را بدانیم. به صورت کلی این موضوع را به خاطر داشته باشید که کد اقتصادی توسط اداره مالیات برای شرکت‌های مختلف صادر می‌شود. این کد با هدف پیگیری تمامی فعالیت‌های تجاری و اقتصادی و معاملات به وجود آمده است. در واقع از طریق این کد می‌توان تمامی تراکنش‌های اقتصادی و مالی را پیگیری کرد و همچنین میزان سود و زیان شرکت‌ها را بررسی کرد. سازمان امور مالیاتی از طریق این کد می‌تواند میزان دقیق مالیات را برای اشخاص حقیقی و حقوقی مختلف برآورد کند.

در گذشته یک کد 12 رقمی منحصر به فرد برای افرادی که تقاضای کد اقتصادی داشتند در نظر گرفته می‌شد. اما از سال 1399 تصمیمی در این مورد گرفته شد و از کد ملی افراد برای این کد اقتصادی استفاده می‌شود. شرکت‌هایی هم که نیاز به کد اقتصادی دارند می‌توانند از شناسه ملی شرکت برای کد اقتصادی استفاده کنند.

اخذ کد اقتصادی

حالا که با کد اقتصادی آشنا شدید احتمالا قصد دارید که در جهت دریافت و اخذ این کد اقدام کنید. برای دریافت کد اقتصادی در مرحله اول بهتر است که تمامی مدارک مورد نیاز را تهیه کنید تا این فرآیند برای شما با سرعت بیشتری انجام شود. به این موضوع مهم توجه کنید که مراحل دریافت کد اقتصادی حقیقی با مراحل دریافت کد اقتصادی حقوقی متفاوت است.

یک موضوع مهم که در این حوزه وجود دارد این است که دریافت این کد برای تمام شرکت‌های ثبت شده واجب و ضروری است. در صورتی که شرکت‌های ثبتی در جهت دریافت این کد اقدامی نکنند با مشکلات قانونی و مجازات‌های آن رو به رو خواهند شد.

ضرورت اخذ کد اقتصادی برای چه کسانی است؟

بعد از ثبت شرکت دریافت کد اقتصادی یکی از اقدامات مهمی است که باید انجام شود. اما سوالی که در این قسمت پیش می آید این است که دریافت کد اقتصادی برای چه افرادی ضروری و واجب است؟

بر اساس قانون دریافت کد اقتصادی برای تمامی شرکت‌هایی که در حوزه تولید و مونتاژ، توزیع کالا، یا شرکت‌های خدماتی فعالیت می‌کنند واجب و ضروری است.

دومین دسته از افرادی که کد اقتصادی برای آن‌ها اجباری است مربوط به اشخاص حقیقی است که که در حوزه‌های تولید، مونتاژ، توزیع کالا و شرکت‌های در حال کار خدماتی مجوز دارند یا اینکه یک فضا برای فعالیت و امور بازرگانی و تجاری دارند.

مدارک مورد نیاز برای دریافت کد اقتصادی برای اشخاص حقیقی

همانطور که می‌دانید دریافت کد اقتصادی یکی از فراینهای ثبتی است که مثل سایر فرایندهای ثبتی برای انجام آن باید  اسناد و مدارکی ارائه شود. در ادامه این مدارک را با هم بررسی می‌کنیم. اگر مقاله را مطالعه کرده باشید متوجه شده‌اید که کد اقتصادی به دو کد اقتصادی حقیقی و کد اقتصادی حقوقی تقسیم بندی شده است و مدارک مورد نیاز برای دریافت این دو نیز متفاوت است. در ابتدا مدارک مورد نیاز برای دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی را با هم بررسی می‌کنیم.

  • ارائه شناسنامه و کارت ملی فرد متقاضی دریافت کد اقتصادی
  • ارائه یک فتوکپی از پروانه کسب و جواز
  • ارائه ۳ عدد عکس پرسنلی سه در چهار فرد متقاضی دریافت کد اقتصادی
  • ارائه درخواست کتبی برای اخذ کد اقتصادی حقیقی
  • تکمیل و ارائه فرم‌های مورد نیاز که فرد متقاضی باید آن‌ها را به صورت کامل و صحیح تکمیل کند
  • ارائه رسید بانکی پرداخت
  • اگر شخص متقاضی دریافت کد اقتصادی حقیقی در گذشته کد اقتصادی داشته باید یک فتوکپی و یا یک رسید که نشان دهنده داشتن کد اقتصادی بوده را ارائه کند

مدارک مورد نیاز برای دریافت کد اقتصادی اشخاص حقوقی

در مقابل کد اقتصادی اشخاص حقیقی، کد اقتصادی اشخاص حقوقی قرار دارد. مدارکی که برای دریافت این کد نیاز است با مدارک کد اشخاص حقیقی متفاوت است.

  • ارائه نسخه اصل و فتوکپی از شناسنامه و کارت ملی اعضا شرکت یا صاحبان امضاء شرکت
  • ارائه نسخه اصل و یک نسخه فتوکپی از آگهی‌های درج شده در مورد آخرین تغییرات شرکت، اساسنامه، شرکتنامه، تقاضانامه، اظهارنامه
  • ارائه نسخه اصل و یک نسخه فتوکپی از همه روزنامه‌های چاپ شده برای ثبت یا تغییرات شرکت
  • تکمیل و ارائه دفترچه‌ای که برای اشخاص حقوقی تدوین شده ( آن را باید از اداره مالیات تهیه کنید)
  • تشکیل پرونده مالیات اجاره
  • ارائه یک نسخه اصل و یک کپی از قبض‌های برق، آب، گاز، تلفن
  • ارائه یک نسخه اصل و یک نسخه فتوکپی از سند مالکیت یا ارائه یک نسخه اصل و یک نسخه فتوکپی از اجاره نامه شرکت همراه با کد رهگیری
  • ارائه گواهی امضا از صاحبان امضای مجاز

کاربرد کد اقتصادی

در قسمت تعریف کد اقتصادی از اهمیت اخذ این کد با شما صحبت کردیم و اینکه داشتن این کد چه مزایا و ویژگی‌هایی دارد را نیز با هم بررسی کردیم. اما به صورت کلی کد اقتصادی کاربردهای زیادی دارد که قصد داریم در این بخش به آن بپردازیم.

از مهمترین کاربردهای کد اقتصادی می‌توان به دریافت کارت بازرگانی اشاره کرد. همچنین از دیگر کاربردهای کد اقتصادی ارائه اظهارنامه مالیاتی برای شخص و برای شرکت‌ها است.

با استفاده از کد اقتصادی می‌توان در تمامی مزایده‌ها و مناقصات مربوط به حوزه کاری شرکت کرد. بسیاری از شرکت‌ها و افراد بدون داشتن کد اقتصادی با شما قرارداد نمی‌بندند و معامله نمی‌کنند. همچنین از دیگر کاربردهای اخذ کد اقتصادی ارائه اظهارنامه ارزش افزوده و دریافت گواهی ارزش افزوده است. در نهایت نیز با استفاده از این کد می‌توان فاکتور رسمی برای کسب و کار خودمان صادر کنیم.

چرا باید حتماً کد اقتصادی دریافت کنیم

همانطور که بالاتر در مورد آن با شما صحبت کردیم دریافت کد اقتصادی برای همه افرادی که در حوزه تجارت و بازرگانی فعالیت می‌کنند اجباری و ضروری است. مطابق با قانون انجام فعالیت‌های اقتصادی بدون داشتن کد اقتصادی جرم محسوب می‌شود. اما بعضی از مشکلاتی که در صورت عدم دریافت کد برای شما ممکن است به وجود بیاید را در ادامه با هم بررسی می‌کنیم.

دریافت کد به کسب و کار شما اعتبار ویژه‌ای می‌دهد و قاعدتاً در صورت عدم دریافت این کد این اعتبار را نخواهید داشت. همچنین به این موضوع مهم توجه کنید که بسیاری از شرکت‌ها و افراد با مجموعه‌هایی که کد اقتصادی ندارند عقد قرارداد انجام نمی‌دهند و این به معنی از دست دادن تعداد زیادی مشتری است.

همچنین نداشتن کد اقتصادی به این معنی است که معامله و یا قرارداد شما قانونی نیست. در نتیجه اگر هر مشکلی در این معامله و یا قرارداد به وجود بیاید شما نمی‌توانید آن را از مراجع قانونی پیگیری کنید. دیگر مشکلاتی که با عدم دریافت کد اقتصادی با آن روبرو می‌شوید حضور پیدا نکردن در مناقصه‌ها و مزایده‌ها است. که عملاً با این کار مزایده‌ها و مناقصه‌ها را به رقبای خود واگذار می‌کنید. همچنین اگر قصد انجام هر نوع صادرات و واردات کالا داشته باشید باید حتماً کارت بازرگانی دریافت کنید که یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای دریافت کارت بازرگانی، داشتن کد اقتصادی است. در صورتی که کد اقتصادی نداشته باشید شما نمی‌توانید هیچ فعالیتی در حوزه صادرات و واردات کالا انجام بدهید.

اما مطابق با قانون در صورتی که ثابت شود شما فعالیت‌های تجاری و اقتصادی انجام می‌دهید اما کد اقتصادی ندارید باید دوبرابر از سود معاملات خود را به اداره مالیات پرداخت کنید. در صورتی که برای بار دوم در جهت دریافت کد اقتصادی به شما تذکر داده شود، مکانی که در آن فعالیت اقتصادی انجام می‌دهید به مدت سه ماه پلمپ خواهد شد. اما اگر این جرم را برای سوم بار نیز تکرار کنید مجازات آن حبس از سه تا شش ماه خواهد بود.

سخن پایانی

کد اقتصادی یا همان کد مالیاتی یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که بعد از ثبت شرکت باید در راستای دریافت آن اقدام کنید. این موضوع را به خاطر داشته باشید که دریافت این کد اقتصادی برای تمامی فعالین در حوزه اقتصاد و تجارت اجباری و ضروری است. در صورت دریافت نکردن این کد عواقب قانونی زیادی برای شما به دنبال خواهد داشت. اگر برای دریافت کد اقتصادی با مشکل مواجه هستید و یا نمی‌دانید که این کد اقتصادی برای شما ضروری است یا خیر می‌توانید از مشاوره متخصصین مجموعه ما استفاده کنید. متخصصین مجموعه ما هر روزه آماده خدمت رسانی به شما هستند همین حالا درخواست خودتان را در سایت به ثبت برسانید.

نیاز به مشاوره فوری دارید ؟

سلام . آذین هستم
کارشناس ارشد امور ثبتی .
به شما کمک می‌کنم که متناسب با نیاز خود مسیر و خدمات مناسبی را انتخاب کنید .