درخواست مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره رایگان نام و نام خانوادگی و شماره تماس خود را وارد کنید

مطالب پیشنهادی

راهنمای انحلال شرکت

راهنمای انحلال شرکت

انحلال شرکت یکی از پیشامدها و رخدادهایی است که ممکن است بعد از ثبت شرکت برای شرکت پیش بیاید. انحلال شرکت یکی از موضوعاتی است که هم می‌تواند به صورت اختیاری و هم به صورت اجباری انجام شود. اگر شما صاحب یک شرکت هستید پیشنهاد ما به شما این است که حتما این مطلب را تا انتها مطالعه کنید. زیرا ممکن است که جزئیات آن در آینده برای شما مفید باشد.

انحلال شرکت

قبل از اینکه بخواهید بدانید که انحلال شرکت به چه صورتی انجام می‌شود بهتر است با مفهوم انحلال و انحلال شرکت آشنا شوید. معنی لغوی انحلال رامی‌توان متلاشی شدن، نابودی، تعطیلی و … در نظر گرفت. پس معنای انحلال شرکت نیز تعطیلی شرکت است. شرکت‌های ثبتی ممکن است به دلایل مختلفی تمایل به انحلال شرکت داشته باشند و یا اینکه مجبور به انحلال شوند.

دلایل انحلال شرکت 

بر اساس قانون شرکت‌ها می‌توانند هم به صورت اختیاری و هم به صورت اجباری منحل شوندو اما اینکه دلایل این انحلال چیست را در ادامه ذکر می‌کنیم.

  • تمام شدن موضوع فعالیت شرکت

 بسیاری از شرکت‌ها برای مدت زمان خاصی و به صورت کوتاه مدت تاسیس می‌شوند. واضح است که بعد از گذشت این مدت زمان شرکت باید منحل شود.

  • کاهش شرکا و سهامداران شرکت

ممکن است که شرکا و سهامداران شرکت به دلایل مختلفی مثل فوت یا عدم تمایل قصد همکاری با شرکت را نداشته باشند.

  • توافق شرکا مبنی بر انحلال شرکت

ممکن است که شرکاء شرکت به دلایل مختلفی مثل نداشتن سوددهی و بازدهی شرکت تمایلی به ادامه فعالیت شرکت نداشته باشند و ترجیح بدهند که شرکت به صورت قانونی منحل شود.

  • ورشکستگی و بدهی شرکت

گاهی هم ممکن است که صورت‌های مالی شرکت به شکلی باشد که ضرر و بدهی‌های زیادی را نشان بدهد به شکلی که به‌ آن شرکت، شرکت ورشکسته بگویند. در این شرایط امور مالی شرکت بر اساس قوانین ورشکستگی قوانین تجارت انجام می‌شود.

  • تمام شدن تاریخ فعالیت شرکت

بعضی از شرکت‌ها در زمان ثبت مدت زمان فعالیت شرکت را مشخص می‌کنند. مثلاً در اساسنامه شرکت قید می‌کنند که فعالیت شرکت باید به صورت دو ساله باشد. در پایان این دو سال باید در جهت انحلال شرکت اقدام کرد.

  • رای صادر شده از دادگاه یا انحلال قضایی شرکت

برای این انحلال بر اساس ماده ۲۰ لایحه قانونی هر شخص می‌تواند که از دادگاه برای شرکت درخواست انحلال کند. در صورتی که شرکت مورد نظر شرایط زیر را داشته باشد:

  • اگر از ثبت شرکت مورد نظر یک سال گذشته باشد و هیچ مبادرتی در شرکت صورت نگرفته باشد.
  • همچنین اگر مجمع عمومی سالانه شرکت برای بررسی صورتحساب‌های مالی شرکت بعد از گذشت ۱۰ ماه از تاریخ تعیین شده آن تشکیل نشده باشد.
  • یا اگر مدیرعامل شرکت مورد نظر و یا اعضاء هیئت مدیره شرکت در مدت ۶ ماه بدون کارگزار باشد.
  • در آخر نیز اگر مجمع عمومی فوق العاده شرکت در جهت تصمیم گیری در مورد انحلال شرکت تشکیل نشود و یا رای در جهت انحلال شرکت گرفته نشود.

مدارک مورد نیاز برای انحلال شرکت

انحلال شرکت یکی از فرایند های ثبتی و قانونی است. مثل سایر فرایندهای قانونی نیاز به ارائه مدارک دارد مدارکی که شما به عنوان فردی که قصد انحلال شرکت را دارید باید به اداره ثبت شرکت‌ها تحویل بدهید با توجه به نوع شرکت متفاوت خواهد بود. در این قسمت مدارک مورد نیاز برای انحلال شرکت سهامی خاص و شرکت با مسئولیت محدود را با هم بررسی می‌کنیم.

مدارک مورد نیاز برای انحلال شرکت سهامی خاص

شرکت سهامی خاص به دلیل مزایا ویژگی‌های بسیار زیادی که دارد در بین شرکت‌های ثبتی بسیار مفید و پرطرفدار است. مدارکی که برای انحلال شرکت سهامی خاص نیاز است به شرح زیر می‌باشد:

  • یک نسخه از کپی برابر اصل شده مدارک شناسایی مثل شناسنامه و کارت ملی سهامداران شرکت، بازرسین شرکت و مدیر تصفیه شرکت
  • نسخه اصل صورتجلسه مجمع عمومی که در این مجمع سهامداران شرکت بازرسی و مدیر تصفیه حضور داشته‌اند
  • یک نسخه از روزنامه رسمی آگهی تاسیس شرکت و همچنین آگهی آخرین تغییرات شرکت

مدارک مورد نیاز برای انحلال شرکت با مسئولیت محدود

مدارکی که برای انحلال شرکت با مسئولیت محدود یکی دیگر از شرکت‌های پرطرفدار ثبتی است نیز به شرح زیر است:

  • ارائه یک نسخه از اوراق شناسایی شرکا و مدیر تصفیه شرکت مثل شناسنامه و کارت ملی
  • ارائه اصل صورتجلسه‌ای که در مجمع عمومی شرکت تنظیم و امضا شده است
  • ارائه آگهی روزنامه رسمی تاسیس شرکت و آگهی مربوط به آخرین تغییرات شرکت

مراحل انحلال شرکت

در قسمت‌های بالاتر در مورد معنی انحلال شرکت و دلایل آن با شما صحبت کردیم. حال اگر شرایط شرکت شما هم به شکلی باشد که باید انحلال صورت گیرد چه مراحلی را باید طی کنید؟ به صورت کلی انحلال شرکت فرآیند سخت و پیچیده‌ای نیست و با طی کردن چند مرحله انحلال شرکت صورت می‌گیرد.

در مرحله اول مثل هر تغییر دیگری در شرکت باید یک مجمع عمومی فوق‌العاده تشکیل شود و در آن در مورد انحلال شرکت توافق صورت بگیرد. در صورت توافق شرکا و سهامداران شرکت در انتها باید یک مدیر تصفیه برای شرکت مشخص شود و در پایان جلسه نیز باید یک صورتجلسه با موضوع انحلال شرکت تنظیم شده و جزئیات مربوط به انحلال شرکت در آن قید شود. همچنین این صورتجلسه را باید اعضای حاضر امضا بکنند.

سپس باید مدارک مورد نیاز برای انحلال شرکت را فراهم کرده و این مدارک را همراه با صورت جلسه‌ای که در پایان مجمع عمومی فوق العاده تنظیم شده است را به وسیله اداره پست به اداره ثبت شرکت‌ها ارسال کرد. در صورت تکمیل بودن مدارک و اطلاعات صورتجلسه و همچنین دارا بودن شرایط شرکت برای انحلال، انحلال شرکت انجام می‌پذیرد.

بعد از انحلال شرکت چه اتفاقی می‌افتد؟

سوالی که در این قسمت ممکن  است برای بسیاری از شما پیش آمده باشد این است که با انحلال شرکت چه اتفاقاتی برای بدهی‌ها، درآمدها و تعهدات شرکت پیش می‌آید. همان طور که در بالا تر در مورد آن صحبت کردیم در مجمع عمومی فوق العاده با موضوع انحلال شرکت، یک مدیر تصفیه برای این انحلال مشخص می‌شود. مدیر تصفیه وظیفه و تعهد دارد که تا ده سال بعد از انحلال شرکت، تمامی درآمدها، تعهدات و بدهی‌های شرکت را انجام بدهد. مدیر تصفیه باید در ابتدا تمامی قروض و بدهی‌های شرکت را پرداخت کند و در انتها درآمدها و سرمایه باقیمانده از شرکت را با توجه به سهام سهامداران بین آن‌ها و تمامی ذینفعان تقسیم کند. به این موضوع مهم توجه کنید که وقتی انحلال شرکت صورت می‌گیرد هیچ پست و سمتی در شرکت قابل استناد نیست. یعنی هیچ اعضای هیئت مدیره و مدیر عاملی وجود ندارد و تمامی تعهدات فقط بر عهده مدیر تصفیه است.

هزینه انحلال شرکت

انحلال شرکت نیز ز مثل سایر فرایندهای ثبتی نیاز به پرداخت یکسری هزینه‌های مختلف دارد. اینکه هزینه چقدر است را نمی‌توان به صورت کلی بیان کرد زیرا این هزینه به فاکتورهای مهمی از جمله تعداد صورتجلسه‌های تنظیم شده، نوع شرکت، تعداد مجمع‌های عمومی فوق العاده برگزار شده و … بستگی دارد. پس هیچگاه نمی‌توان یک عدد ثابت را برای هزینه انحلال شرکت در نظر گرفت. در صورتی که می‌خواهید هزینه انحلال شرکت خود را به صورت دقیق بدانید بهتر است که همین حالا درخواست خودتان را در سایت به ثبت برسانید و اطلاعات شرکت خودتان را برای ما ارسال کنید.

سخن پایانی

 در این مطلب تلاش کردیم تا جزئیات زیادی را در مورد انحلال شرکت با شما در میان بگذاریم. انحلال شرکت که از موضوعاتی است که همه افرادی که قصد ثبت شرکت را دارند باید با آن آشنایی داشته باشد. ممکن است که با خودتان بگویید که وقتی شما قصد انحلال شرکت را ندارید چه دلیلی دارد که در این مورد اطلاعات کسب کنید. به این موضوع توجه کنید که گاهی صاحب  شرکت‌های مختلف به صورت ناخواسته دچار شرایطی می‌شوند که مجبور به انحلال شرکت می‌شوند. این اتفاقات ممکن است که برای هر شرکتی پیش بیاید. این اتفاقات می‌توانند شخصی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و غیره باشند. پس بهتر است که از همان ابتدا با این موضوع آشنایی داشته باشید. اگر مقاله بالا را مطالعه کرده باشید متوجه شده‌اید که فرایند انحلال شرکت فرایند خیلی پیچیده‌ای نیست اما نیاز به داشتن اطلاعات و زمان دارد. اگر در مورد انحلال شرکت سوالی دارید و یا قصد دارید که تمامی این فرآیند را به یک مجموعه ثبتی معتبر بسپارید، می‌توانید از تخصص و مشاوره کارشناسان مجموعه ما استفاده کنید.

نیاز به مشاوره فوری دارید ؟

سلام . آذین هستم
کارشناس ارشد امور ثبتی .
به شما کمک می‌کنم که متناسب با نیاز خود مسیر و خدمات مناسبی را انتخاب کنید .