درخواست مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره رایگان نام و نام خانوادگی و شماره تماس خود را وارد کنید

مطالب پیشنهادی

همه چیز در مورد ثبت شرکت

همه چیز درمورد ثبت شرکت

ثبت شرکت از آن موضوعات مهمی است که همه افراد تمایل دارند در مورد آن اطلاعات داشته باشند به همین دلیل در این مطلب در مورد ثبت شرکت و نحوه ثبت شرکت با شما صحبت خواهیم کرد. گر شما تمایل دارید که در مورد ثبت شرکت اطلاعات بیشتری داشته باشید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

شرکت چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم نحوه ثبت شرکت در ایران را برای شما بیان کنیم بهتر است که با تعریف کلی و اصولی شرکت آشنا شوید. به زبان ساده به اجتماع بیشتر از یک شخص حقیقی و حقوقی که با هدف کسب سود و منفعت بیشتر با استفاده از فعالیت‌های تجاری و اقتصادی انجام شود، شرکت می‌گویند. در ایران مطابق با قانون ۷ نوع شرکت را می‌توان به ثبت رساند.

انواع شرکت قابل ثبت در ایران

همانطور که در بالاتر در مورد آن صحبت کردیم در ایران می‌توان هفت نوع شرکت را به ثبت رساند. این هفت شرکت شامل شرکت سهامی عام و خاص، شرکت با مسئولیت محدود، شرکت تضامنی، شرکت نسبی، شرکت مختلط غیرسهامی، شرکت مختلط سهامی و شرکت تعاونی تولید و مصرف است.

شرکت سهامی

شرکت سهامی در دو نوع خاص و عام است. در این نوع شرکت سرمایه اصلی شرکت به تعداد سهام تقسیم می‌شود و مسئولیت هر سهامداری به مبلغ اسمی سهام آن است.

مطابق با قانون، شرکت‌های سهامی در دسته شرکت‌های بازرگانی قرار می‌گیرند حتی اگر فعالیت اصلی آن‌ها بازرگانی نباشد. یکی از شرایط تشکیل شرکت سهامی این است که حداقل به سه نفر عضو برای تاسیس شرکت نیاز است. شرکت‌های سهامی به دو نوع عام و خاص تقسیم می‌شوند. در شرکت سهامی عام سرمایه اصلی شرکت به غیر از تامین توسط موسسین، بخش بزرگی از آن توسط مردم تامین می‌شود. اما شرکت سهامی خاص شرکتی است که سرمایه آن فقط توسط موسسین تامین می‌شود.

شرکت با مسئولیت محدود

شرکت با مسئولیت محدود یکی از شرکت‌های پرطرفدار در بین ۷ شرکت قابل ثبت در ایران است. برای تشکیل این شرکت به حداقل دو نفر و سرمایه اولیه حداقل ۱۰۰ هزار تومان نیاز است.

این شرکت‌ها معمولاً در بین افراد فامیل و دوستان و بستگان تاسیس می‌شود. در این شرکت سرمایه اصلی به سهام تقسیم نمی‌شود. هر کدام از سهامداران که به آن‌ها شرکا می‌گویند به میزان سرمایه‌های خود در شرکت، دارای مسئولیت و تعهد هستند.

شرکت تضامنی

شرکت تضامنی نوع دیگری از هفت شرکت قابل ثبت در ایران است که این شرکت برای امور بازرگانی و تجاری بین بیش از دو نفر تشکیل می‌شود و تاسیس این شرکت با مسئولیت تضامنی انجام می‌شود. یعنی اگر سرمایه کلی شرکت برای ادای قرض و بدهی‌های آن کافی نباشد هر کدام از شرکا شرکت مسئول پرداخت تمام بدهی‌ها و قروض شرکت می‌شود.

شرکت نسبی 

شرکت نسبی شرکتی است که با موضوع فعالیت تجاری و اقتصادی بین بیش از دو نفر تاسیس می‌شود. در این نوع شرکت، مسئولیت هر کدام از شرکاء شرکت به میزان سرمایه آن فرد در شرکت است. در واقع در این شرکت‌ها، مسئولیت شرکا به نسبت سرمایه‌ای است که در شرکت دارند به همین دلیل به این شرکت‌ها، شرکت‌های نسبی می‌گویند.

شرکت مختلط سهامی

این نوع شرکت شرکتی است که با هدف امور تجاری و اقتصادی تاسیس می‌شود. به زبان ساده در این شرکت‌ها یک عده شریک سهامی و یک یا چند شریک ضامن وجود دارد. در واقع این شرکت یک ترکیب از شرکت سهامی و شرکت تضامنی است. در این شرکت‌ها دو نوع شریک وجود دارد که شامل شرکاء سهامی و شرکاء ضامن هستند.

شرکت مختلط غیر سهامی

این نوع شرکت نیز نوع دیگری از هفت شرکت تجاری قابل ثبت در ایران است که در آن بین یک یا چند شریک ضامن و یک یا چند شریک با مسئولیت محدود تاسیس می‌شود. در این نوع شرکت نیز دو نوع شریک ضامن و شریک با مسئولیت محدود داریم. در واقع این نوع شرکت ترکیبی از شرکت تضامنی و شرکت با مسئولیت محدود است.

شرکت تعاونی تولید و مصرف

این نوع از شرکت‌ها که بسیار معروف هستند معمولاً بین تعدادی از افراد و صاحبان یک حرفه و صنف تشکیل می‌شود. شرکای شرکت مشاغل خودشان را برای تولید و فروش اشیا به کار می‌برند. در مورد اعضای شرکت باید گفت که حداقل دو سوم اعضای شرکت تعاونی باید شریک‌هایی باشند که شغل و حرفه اصلی آن‌ها موضوع عملیات شرکت است.

مزایای ثبت شرکت

ممکن است که افراد زیادی بدون اینکه شرکت ثبت کنند اقدام به انجام فعالیت‌های تجاری و اقتصادی مختلف بکنند احتمالاً این افراد از خود می‌پرسند که چه دلیلی برای ثبت شرکت وجود دارد در حالی که می‌توان هر نوع فعالیت تجاری را بدون ثبت شرکت انجام داد. در پاسخ باید گفت که انجام فعالیت‌های اقتصادی و بازرگانی بدون ثبت شرکت یک فرآیند غیرقانونی است و در صورتی که فعالیت‌های تجاری و اقتصادی بدون ثبت شرکت ثابت شود شما محکوم به پرداخت جرایم خود خواهید بود. در صورتی که جرم خود را ادامه بدهید مجازات دیگری به آن نیز اضافه خواهد شد از طرفی دیگر ثبت شرکت برای انجام هر نوع فعالیت بازرگانی و تجاری مزایای بسیار زیادی دارد که در ادامه آن‌ها را با هم بررسی می‌کنیم.

  • قانونی بودن فعالیت و امکان پیگیری آن

با ثبت شرکت تمامی فرایندهای شما به صورت کاملا قانونی انجام می‌شود و می‌توان تمامی این فعالیت‌ها را به صورت قانونی پیگیری کرد. یعنی شما در صورتی که هر نوع معامله یا عقد قراردادی انجام داده باشید در قالب شرکت ثبتی می‌توانید آن را از مراجع قانونی کشور پیگیری کنید. موضوع دیگری که در این حوزه وجود دارد این است که مجموعه‌ها و افرادی که قصد همکاری با شما را دارند در صورت ثبت بودن شرکت شما، راحت‌تر به شما اعتماد می‌کنند و امکان عقد قرارداد با شما بیشتر می‌شود.

  • تامین سرمایه

در حوزه انجام فعالیت‌های اقتصادی و تجاری داشتن سرمایه اهمیت بسیار ویژه‌ای دارد. اگر شما شرکت خودتان را به ثبت قانونی برسانید می‌توانید از روش‌های مختلفی مثل جذب سهامدار و اسپانسر و یا استفاده از تسهیلات و وام‌های قانونی و بانکی، تامین سرمایه برای شرکت خودتان را انجام بدهید.

  • شرکت در مناقصه‌ها و مزایده‌ها

یکی دیگر از مزایای بسیار خوب ثبت شرکت به صورت قانونی این است که شما می‌توانید به راحتی در مناقصات و مزایده‌های مختلفی شرکت کنید و در صورت برنده شدن از مزایای بسیار زیاد آن در جهت پیشبرد اهداف شرکت خود استفاده کنید.

مراحل ثبت شرکت

بعد از اینکه با انواع شرکت‌ها و مزایای ثبت شرکت آشنا شدید احتمالاً در حال حاضر قصد دارید که شرکت خودتان را به ثبت برسانید. از آنجایی که ثبت شرکت یک فرایند رسمی و قانونی است که برای انجام آن نیاز به سپری کردن یک سری مراحل دارید در ادامه این مراحل را با هم بررسی می‌کنیم.

در اولین مرحله بهتر است که موضوع فعالیت شرکت، اسم شرکت، هدف و چشم اندازهای شرکت، رسالت شرکت و … را مشخص کنید. سپس به سامانه مربوط به ثبت شرکت در سایت اداره ثبت شرکت‌ها مراجعه کنید. در مرحله بعدی باید اطلاعات تکمیلی دیگری مثل سمت اعضای شرکت، نشانی شرکت، اساسنامه شرکت، میزان سرمایه هر سهامدار و … به صورت دقیق مشخص شود. در ادامه نیز باید مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت را به اداره ثبت شرکت‌ها ارسال کنید. بعد از تایید اطلاعات و مدارک شما حالا به مرحله چاپ آگهی برای تاسیس شرکت در روزنامه رسمی می‌رسیم. به صورت کلی ثبت شرکت، فرآیند خیلی پیچیده و سختی نیست اما از آنجایی که افراد آشنایی کمی با مراحل آن دارند معمولاً در ثبت شرکت دچار مشکل می‌شوند. پیشنهاد ما به شما این است که برای انجام این کار از مجموعه‌ها و افرادی که خدمات ثبت شرکت انجام می‌دهند استفاده کنید. با استفاده از مجموعه‌های ثبتی هم در زمان و هم در هزینه  صرفه جویی می‌شود و مطمئن باشید که تمامی این فرآیند به صورت کامل و درست انجام می‌شود.

سخن پایانی

در دنیای امروز ثبت شرکت یک فرایند بسیار مهم و تاثیرگذار در امور اقتصادی و تجاری است. با مطالعه مطلب بالا به این نتیجه می‌رسیم که بهتر است برای تمامی فعالیت‌های تجاری خود ثبت شرکت انجام دهیم. علاوه بر اجباری بودن ثبت شرکت برای امور اقتصادی، این ثبت مزایا و ویژگی‌های بسیار زیادی دارد که هر کدام از این مزایا می‌تواند برای رشد و پیشرفت کسب و کار شما تاثیرگذار باشد. در صورتی که قصد انجام ثبت شرکت‌های مختلف را دارید می‌توانید از خدمات کارشناسان و متخصصین مجموعه ما در این زمینه استفاده کنید.

نیاز به مشاوره فوری دارید ؟

سلام . آذین هستم
کارشناس ارشد امور ثبتی .
به شما کمک می‌کنم که متناسب با نیاز خود مسیر و خدمات مناسبی را انتخاب کنید .