درخواست مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره رایگان نام و نام خانوادگی و شماره تماس خود را وارد کنید

مطالب پیشنهادی

کد مالیاتی

کد مالیاتی

کد مالیاتی یکی از اصطلاحات و موضوعات مهمی است که این روزها افراد زیادی تمایل دارند که در مورد آن اطلاعات کسب کنتد زیرا دریافت کد مالیاتی فقط مربوط به شرکت‌ها و کسب و کارها نیست.در حال حاضر برای دریافت درگاه پرداخت اینترنتی و دستگاه‌های کارتخوان باید کد مالیاتی دریافت شود. به همین دلیل در این مطلب قصد داریم که در مورد کد مالیاتی با شما صحبت کنیم و تمام جزئیات مربوط به دریافت آن را با شما در میان بگذاریم. اگر شما هم دوست دارید که در مورد کد مالیاتی اطلاعات بیشتری کسب کنید تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.

سازمان امور مالیاتی از سال ۱۳۹۹ قانون دریافت کد مالیاتی را برای افرادی که به هر شکلی دارای درآمد هستند را اجباری کرده است. تا حدی که امروز افراد بدون داشتن کد مالیاتی نمی‌توانند درگاه پرداخت و یا دستگاه کارتخوان دریافت کنند.

کد مالیاتی چیست

در اولین مرحله بهتر است که با معنا و مفهوم کد مالیاتی آشنا شویم و اینکه اصولاً چرا این کد برای افراد دارای درآمد تخصیص داده می‌شود.

مطابق با قانون تمامی افرادی که فعالیت‌های بازرگانی و تجاری دارند، چه افراد حقیقی و چه افراد حقوقی باید کد اقتصادی دریافت کنند. کد مالیاتی مربوط به اشخاص و افرادی است از کسب و کارهای خود به درآمد می‌رسند. این کد را اداره مالیات با این هدف ایجاد کرده است که هر کسب و کاری متناسب با درآمدی که دارد مالیات خود را به اداره مالیات پرداخت کند.

کد مالیاتی یک کد مالیاتی ۱۲ رقمی است که برای تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی که از کسب و کارهای خود صاحب درآمد هستند طراحی شده است و مالیاتی که آن‌ها باید پرداخت کنند با توجه به این درآمد است.

چرا باید کد مالیاتی دریافت کرد

یکی از سوالاتی که از مجموعه ما می‌شود این است که اصولاً چرا باید کد مالیاتی تعریف کرد و سازمان امور مالیاتی کشور با چه هدفی کد مالیاتی را ایجاد کرده است؟ همانطور که در بالا در مورد آن صحبت کردیم دریافت کد مالیاتی برای تمامی افرادی که صاحب درآمد از کسب و کار و مشاغل خود هستند ضروری و اجباری است.

این کد را سازمان امور مالیاتی کشور تعریف کرده است که تا حد ممکن با رصد درآمد افراد عدالت را در دریافت مالیات اجرا کرده باشد. اما به صورت کلی دلایل مختلفی برای دریافت کد مالیاتی وجود دارد که آن‌ها را در ادامه با هم بررسی می‌کنیم.

یکی از مهمترین دلایل تخصیص کد مالیاتی به افراد این است که از پولشویی و و زیرمجموعه‌های آن جلوگیری شود. همچنین از دیگر دلایل دریافت کد مالیاتی دریافت مالیات به صورت عادلانه و واریز آن به خزانه دولت است که در نهایت این فرآیند به نفع تمامی افراد جامعه خواهد بود. همچنین از طریق این کد مالیاتی دیگر شاهد فرار مالیاتی شرکت‌ها و اشخاص نخواهیم بود. اما یکی دیگر از اهداف کد مالیاتی شفاف و مشخص شدن صورت‌های مالی و جلوگیری از هر نوع تخلف مالی در این حوزه است.

دریافت کد مالیاتی

 بعد از اینکه در مورد کد مالیاتی و ویژگی‌های مربوط به آن و البته اجباری بودن آن با شما صحبت کردیم احتمالاً در حال حاضر قصد دارید که در جهت دریافت این کد اقدام کنید. در این بخش از مقاله قصد داریم مراحل دریافت کد مالیاتی را با هم بررسی کنیم. اول از همه این موضوع را به خاطر داشته باشید که سازمان امور مالیاتی به دلیل تسریع در دریافت کد مالیاتی و آسان شدن تمامی مراحل دریافت این کار تلاش کرده تا تمامی مراحل مربوط به این فرایند به صورت اینترنتی و آنلاین انجام شود.

در مرحله اول باید به سامانه اینترنتی مربوط به اداره مالیات یعنی www.tax.gov.ir مراجعه کرد. بعد از وارد شدن به سایت باید برای کسب و کار خود یک پرونده مالیاتی تشکیل دهید. سپس پس باید اطلاعات و مدارک مورد نیاز را در سایت بارگذاری کنید. مثل در اقدام اول باید نوع کسب و کار خودتان را برای سازمان امور مالیاتی مشخص کنید. اگر ایرانی نیستید و تبعه خارجی هستید باید گزینه تبعه خارجی را برای خودتان انتخاب کنید. دیگر گزینه‌ها را نیز باید به همین شکل تکمیل کنید. مثلا اگر دارای شرکت هستید باید گزینه حقوقی و اگر کسب و کار شما شخصی است گزینه حقیقی را انتخاب کنید.

در قدم بعدی نیز با توجه به نوع کسب و کاری که می‌خواهید برای آن کد مالیاتی دریافت کنید باید کد ملی، شناسه ملی و یا کد فراگیر را برای آن مشخص کنید.

در مرحله بعد باید به سامانه ثبت نام شماره اقتصادی که آدرس آن register.tax.gov.ir است مراجعه کنید. اطلاعاتی که باید در این سامانه وارد شود از قبل برای شما پیامک شده است. دقت کنید که این اطلاعات را به درستی وارد کنید تا پرونده مالیاتی مربوط به کسب و کار شما بدون مشکل تشکیل شود. برای مرحله پایانی نیز باید گزینه ابلاغ الکترونیک را کلیک کنید. با تایید نهایی اطلاعات وارد شده، اداره مالیات به شما پیامکی مبنی بر اتمام مراحل دریافت کد مالیاتی و صادر شدن آن ارسال می‌کند.

گرفتن کد مالیاتی برای دستگاه کارت خوان

یکی از کاربردهای مهم کد مالیاتی برای دریافت دستگاه کارتخوان برای کسب و کارهای مختلف است. سازمان امور مالیاتی کشور دریافت دستگاه کارتخوان را منوط به دریافت کد مالیاتی کرده است. در اولین مرحله باید پرونده مالیاتی تشکیل شود سپس نیز باید پایانه فروش به ثبت برسد. برای اینکه بتوان پرونده مالیاتی تشکیل داد باید به سایت سازمان امور مالیاتی مراجعه کرد. در آنجا مراحل به صورت پشت سر هم برای شما قرار می‌گیرد و شما می‌توانید آن‌ها را تکمیل کنید.

دریافت کد مالیاتی با استفاده از کد ملی شخصی

اگر مطالب بالا را مطالعه کرده باشید متوجه شده‌اید که اشخاص حقیقی نیز در صورت داشتن درآمد از کسب و کار خود باید برای آن کد مالیاتی دریافت کنند و متناسب با درآمد، مالیات خود را پرداخت کنند. اگر این افراد مالیات خود را پرداخت نکنند از نظر قانونی بدهکار  قانونی شناخته می‌شوند و در همین راستا منع قانونی برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود. برای حل این مشکل این افراد باید در اولین مرحله به سامانه سازمان امور مالی مالیاتی مراجعه کنند و برای دریافت کد مالیاتی اقدام کنند. در این سامانه دریافت کد مالیاتی برای اشخاص حقیقی وجود دارد که با انتخاب آن باید اطلاعات درخواست شده را تکمیل و مراحل را پشت سر گذاشت.

سخن پایانی

اگر مقاله بالا را مطالعه کرده باشید متوجه شده اید که در آن تمامی جزئیات مربوط به کد مالیاتی را با هم بررسی کرده‌ایم. دریافت کد مالیاتی یک امر ضروری است که هر فردی که دارای درآمد است باید آن را دریافت کند. در صورتی که برای دریافت کد مالیاتی با مشکل مواجه هستید بهتر است که از یک مجموعه ثبتی کمک بخواهید تا تمامی این فرآیند را در کمترین زمان ممکن برای شما انجام بدهد. مجموعه ما با استفاده از کارشناسان و متخصصین زیادی در این حوزه می تواند تمامی این فرایند ها را با بالاترین کیفیت برای شما انجام بدهد.

نیاز به مشاوره فوری دارید ؟

سلام . آذین هستم
کارشناس ارشد امور ثبتی .
به شما کمک می‌کنم که متناسب با نیاز خود مسیر و خدمات مناسبی را انتخاب کنید .